Sempre em fa il·lusió començar un nou curs perquè m’agrada la meva feina: ensenyar i aprendre. I cada curs significa també un nou repte: noves oportunitats i noves perspectives sobre el que em sembla que sé.

Aquesta setmana he començat un nou trimestre lectiu. Durant 17 sessions de 2h 15 minuts treballaré amb alumnes adults de nivell Elemental seguint la proposta de l’enfocament comunicatiu per tasques que fa l’editoral Castellnou. Abans de començar aquest curs he seguit els passos següents:

1. M’he llegit el programa del nivell i les programacions corresponents (Elemental 1 i Elemental 2).

2. He consultat el material didàctic amb el qual havia de treballar per poder planificar les sessions de treball en una graella (m’encanten, les graelles!). En conseqüència, he distribuït les unitats en sessions per veure quant temps puc dedicar a cada una.

3. A la graella anterior, he llistat les tasques de cada unitat d’acord amb la proposta del llibre de text per tenir una visió de conjunt.

4. He anotat les activitats que no són al llibre però que crec que poden ser útils en l’aprenentatge i que, si més no, m’agradaria dur a terme per saber si funcionen a l’aula.

5. He generat documentació burocràtica diversa (llistes de control d’assistència, llistes d’avaluació de grup, llistes d’avaluació individuals, etc.)

6. He augurat possibles problemes que tindré. Els puc resumir bàsicament en dos:

1) manca de temps per dur a terme la proposta del llibre

2) propostes didàctiques que no em convencen (tasques repetitives o amb poc sentit, activitats poc lligades al context comunicatiu, etc.)

I quan m’ha semblat que ja ho tenia tot per començar les classes, m’he adonat que no he tingut en compte el que potser és el més essencial: els objectius (tant els d’aprenentatge dels alumnes com els del meu aprenentatge com a docent).

Aprenentatge del dia: Primer cal saber on vols arribar i després ja traçaràs el camí.

Fotografia d'Arbon

Anuncis

4 responses »

  1. montse ha dit:

    M’agrada! Trobo que t’has organitzat molt bé. Ara bé, fer aquesta planificació vol molt de temps i conèixer molt bé els materials que faràs servir a l’aula cosa que, per desgràcia, no sempre passa quan et diuen que has de fer un curs.
    Ànims!

    • LaMirandolina ha dit:

      Gràcies, Montse. Ara només cal que tanta planificació serveixi per a alguna cosa! Ja aniré explicant com va.

  2. Jaume ha dit:

    Ui, ui, ui (amb to del friki d’APM?)! per molt que planifiquis, ja saps que el dia a dia te l’engega a dida. Em sembla molt bé que negociïs amb el grup els objectius del curs. Cal saber quines són les seves necessitats! Et diria també, tot i que em repeteixo, que us compromoteu. Pensa que us convertiu en una comunitat d’aprenentatge. Potser ja ho coneixes: http://xtec.cat/formacio/practica_reflexiva/eines/procediments/comunitat.pdf ?

    Ep, bona estrena! Estem amb tu!

    • LaMirandolina ha dit:

      Si es diu que “la realitat supera la ficció”, en el món de l’ensenyament es podria aplicar que “el dia a dia supera la planificació”. 🙂 Sí, ja ho sé que no la compliré al 100% i en realitat tampoc no ho pretenc, però és que a mi em serveix per marcar-me un mapa inicial, unes coordenades, que sé que de mica en mica s’aniran modificant empeses pel ritme i les necessitats d’aprenentatge del grup.
      Em llegiré amb molt d’interès l’enllaç que m’envies sobre comunitats d’aprenentatge. Gràcies!

Deixa-hi un comentari

