Començo la classe proposant algunes activitats culturals que poden fer els alumnes a la ciutat: sessió de cinema en català i participació en un club de lectura fàcil. Si hagués de qualificar l’entusiasme de la resposta per part dels alumnes, seria zero. Mal senyal, ja que em fa pensar  que són d’aquells que es queden el català per a l’aula i que quan fan una passa més enllà de la porta, obliden el que aprenen.

Continuo la classe allà on ho vam deixar el dia anterior: pronoms febles de CD. El llibre planteja un parell d’activitats “bolet” a les quals no acabo de veure gaire la raó de ser en aquella unitat. Malgrat això, les fem. Serveixen per revisar el que ja saben sobre el tema i, de passada, posar-los el cap com un timbal, ja que les activitats tenen “la virtut” de barrejar pronoms en diferents posicions (amb els canvis de forma que això comporta). I jo em pregunto, què hi aporta això? Una bona ració de caos per a l’alumne, que generalment no domina les diverses formes dels pronoms.

Començo a sentir sospirs d’esgotament i per guanyar-me el somriure dels estudiants proposo anomenar-los, a partir d’ara, “pronoms mutants”; els més anglòfons de la classe proposen dir-ne també “transformers”. Acceptem les dues denominacions. Intento disminuir la cara de preocupació de l’alumnat i recondueixo la classe. Els explico que l’objectiu final d’avui serà participar en una reunió de veïns per discutir algun problema de la comunitat.  Però deu minuts més tard d’haver fet aquest anunci, veig que no hi arribarem pas. Els mutants m’han consumit més estona de la planificada. 😦

Tanmateix, i amb l’objectiu que els estudiants s’activin una mica, fem una activitat oral en parelles. S’hi posen amb ganes. M’alegra sentir que parlen i trenquen aquell silenci de reconcentració que s’havia instal·lat arran dels pronoms. Com que aquesta activitat requeria fer propostes, introdueixo el repàs del condicional i, de passada, el revisem, juntament amb el present i l’imperfet de subjuntiu. I just quan els estem treballant amb expressions del tipus odio que… miro el rellotge i dic “Em treu de polleguera que no hàgim pogut fer la reunió de veïns”. I tothom, decebut, entén que és l’hora de plegar.

Aprenentatge del dia: Fes promeses que puguis complir.

Advertisements

2 responses »

  1. Dona Invisible ha dit:

    Bon dia!
    Suposo que el tema dels pronoms és en aquesta unitat perquè “toca” i no perquè siguin indispensables per treballar l’objectiu comunicatiu, però no sé… ja sé que suposa molta feina per als professors i que no sempre disposem del temps necessari, però es podria plantejar algun text relacionat amb l’objectiu per treballar els pronoms? És allò que, suposadament, en context s’entenen millor les coses i si hi trobem alguna utilitat…
    Sobre les activitats culturals i la manca d’interès mostrada pels alumnes, has pensat d’organitzar-ne alguna així fora de la classe, en què tu també hi participis, per mirar de motivar-los i fer-ne una “trobada social” perquè no ho vegin tant com alguna cosa abstracta i “rotllo”? potser així, amb l’exemple, després algun d’ells decideix per si sol d’anar al cinema en català o a la biblioteca per demanar un llibre de lectura fàcil. Que bonics els somnis, no?
    Trobo molt útil aquest bloc.
    Una abraçada!

  2. LaMirandolina ha dit:

    Dona Invisible, certament la proposta de text per treballar-los és bona. Què t’he de dir! Però com bé dius, no vaig tenir temps de pensar-hi amb deteniment. El problema, però, és que d’entrada potser ja n’hi hauria d’haver hagut al llibre de text, no?
    Pel que fa a les activitats culturals, segur que si jo hi participés tindrien una mica més d’èxit. I no malinterpretis la frase, només és que sempre és una cosa curiosa veure com es comporta una profe fora de la classe, el seu hàbitat natural. 🙂
    Per últim, gràcies pels ànims i els comentaris.

Deixa-hi un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s