S’inicia un nou curs i em començo a imaginar com seran els alumnes que tindré, quines seran les seves expectatives, els seus interessos o el seu bagatge vital i com tot això influirà en com interactuarem a l’aula. Per descobrir qui són i què volen els meus alumnes, generalment el primer dia demano que exposin breument, tal com jo també faig respecte mi, els continguts, els objectius i la metodologia. A mesura que els cursos són d’un nivell més alt, augmenta el percentatge d’estudiants que diuen que assisteixen a classe motivats per l’obtenció d’una titulació. Amb la situació de crisi actual, per a molts alumnes aquesta és l’única raó per matricular-se al curs i així poder trobar una feina millor, conservar la que tenen o trobar-ne una. No sé si tenir com a incentiu un títol és bo o dolent per al seu aprenentatge, tot i que sovint entre el gremi dels docents de català s’ha tendit a considerar-lo com un fet més aviat negatiu (rectifiqueu-me si m’erro). Però jo no sóc ningú per jutjar-los: em sembla una raó prou lícita.

Tanmateix, Joichi Ito, director del Media Lab de l’Institut de Tecnologia de Massachusetts i cofundador de Twitter o Flickr, no opina exactament el mateix. Segons l’entrevista que va publicar La Vanguardia (13/07/2011), ell pensa que “aprendre no és només el mitjà de titular-se i guanyar més, és una finalitat per si mateixa i per a tothom”. I en això sí que hi estic d’acord. De fet, es diu que ell no té cap titulació, tot i el càrrec que ocupa, i que precisament aquesta característica és un dels seus punts forts.

Espero que, si topo amb alumnes motivats pels títols, sigui capaç de poder-los transmetre simplement l’interès per aprendre, perquè com diu Joichi Ito “és la millor inversió i, a més, no paga impostos”. I això, avui, ja és una gran cosa.

Deixa-hi un comentari

