Les dues darreres entrades les hauria pogut titular “Amb què em quedo?”, perquè, de fet, a l’hora d’escriure-les em vaig fer precisament aquesta pregunta. Penso que aquest exercici de reflexió i síntesi sobre cada taller o conferència del XXI Encuentro Práctico de Profesores de ELE m’ha estat molt útil com a aprenent de professora. I si a mi m’ha servit, per què no podria ser útil també per als meus alumnes? I en aquest punt em trobo, intentant respondre la pregunta.

Per fer-ho, he decidit incloure la secció “Amb què em quedo” durant els darrers 5 minuts de cada classe. La cosa és simple: cadascú (professora inclosa) ha d’anotar, en un apartat de la llibreta dedicat exclusivament a això, quines 3 o 4 coses concretes s’endú a casa de la sessió del dia. N’hi ha que anoten paraules noves apreses, d’altres algun aspecte ortogràfic o de pronúncia, alguns també hi posen alguna idea extreta d’un company, reflecteixen algun descobriment… En fi, cadascú el que li sembla, és una feina personal.

Només hi ha una condició: han de ser coses molt concretes; és a dir, no s’hi val a dir “Em quedo amb l’accentuació”, que és massa general. Cal buscar aspectes més tangibles, com ara “la paraula aurèola duu l’accent obert”. Al final, però, comentem en veu alta el que han escrit 3 o 4 alumnes, així jo veig si hi ha hagut grans coincidències i ells poden aprofitar per incloure alguna altra idea a la seva llista.

Quan vaig plantejar-me fer aquest exercici de reflexió vaig pensar que als alumnes no els vindria de gust i que jo, que acostumo a allargar les sessions fins al darrer minut, no em recordaria de dedicar-hi aquests 5 minuts. El cert, però, és que jo hi penso i, si s’acosta l’hora i fa la sensació que me n’oblidaré, els alumnes ja em diuen: “Que no fem l’Amb què em quedo?”. Em sembla que això és un senyal que els agrada i els va bé. Ara només caldrà que apliquin en el seu ús lingüístic la collita de cada dia.

6 responses »

  1. laoshi ha dit:

    Bona proposta! Tinc preguntes: Ho fas en tots els nivells? Aconsegueixes que anotin aprenentatges concrets? Quina mena d’aprenentatges anoten? I tu? A vegades als alumnes els costa entrar en aquesta mena d’activitats, però després hi troben sentit i les fan de gust. Ha estat el cas?

    Gràcies!

    • LaMirandolina ha dit:

      De moment, només ho estic posant en pràctica en un S1 i, si t’he de dir la veritat, no va ser una idea gaire rumiada. Ho vaig pensar mentre em traslladava a la classe, just abans de començar la primera sessió del trimestre. Tanmateix, suposo que se’m va ocórrer després d’haver sentit a algú dir que si cada dia poses un paperet en una capsa amb una cosa bona que hagi valgut la pena de la jornada, el 31 de desembre comprovaràs que ha estat un bon any.
      De moment, sí que aconsegueixo que hi anotin coses concretes. Per exemple: “batec” és del cor i “bateig” dels crisitians; o bé “en una descripció de persona podem explicar alguna anècdota per explicar els trets del caràcter”.
      Pel que fa a mi, hi apunto coses com ara: “X i Z treballen bé juntes”, “l’activitat A els ha estat útil per veure un model de text”. En fi, res gaire diferent de les notes mentals que s’acostumen a fer quan acabes una classe.
      I sobre si hi troben sentit, crec sincerament que sí. I ho crec fermament perquè diuen que hi recorren a l’hora de preparar un text.

  2. Jaume ha dit:

    Lena,

    Em sembla una bona proposta. Ens oblidem d’aquests aspecte per acabar programes. Crec que ja ho he explicat. Unes alumnes em van confessar que semblava que les atapeïa de continguts. De seguida, em va venir la imatge que semblava que en volia fer paté.També m’ha agradat l’hàbit d’apuntar una cosa al dia al llarg de l’any.

    Salut!

    • LaMirandolina ha dit:

      Jaume, la imatge d’estar “empapussant” els alumnes l’he tinguda massa sovint, i és una sensació tan desagradable… Però tot i que el temps dels cursos és més aviat escàs en relació als continguts, crec necessaris aquests 5 minuts de reflexió. Es crea aquell silenci en què quasi pots sentir com els funcionen les neurones, saps? I penses: “Bé, com a mínim s’han quedat amb alguna cosa”.

Deixa-hi un comentari

