561049-340x340

Si algú em pregunta com s’ha de fer una truita de patates, no dubtaré gaire a donar-li’n la recepta (eines, ingredients i seqüència de passos) i el neòfit serà molt probablement capaç de sortir-se’n amb èxit. Ara bé, si algú em demana que li expliqui com s’ha de fer una classe de llengua, la cosa ja es complica. I molt! En primer lloc, per la limitació dels meus coneixements, però sobretot perquè no hi ha una recepta única, amb una seqüència de passos que garanteixin l’èxit final. A l’hora d’ensenyar es duen a terme molts processos alhora que, sovint, es van modificant amb el context o segons com evoluciona la sessió.

Si ho hagués d’explicar a un professor que s’ha d’enfrontar a la seva primera classe, segurament  li recomanaria que llegís Soy profesor/a. Aprender a enseñar, d’Encina Alonso, amb la col·laboració de Victoria Á. Castrillejos i Antonio Orta.

Aquesta professora i formadora de professors d’ELE ha intentat “ensenyar a ensenyar” en aquests dos volums, que es poden adquirir per separat. El primer tracta dels protagonistes en el procés d’aprenentatge (els estudiants, el professorat i el context d’aprenentatge) i de la preparació de les classes (la programació, la planificació i l’avaluació).

El segon es concentra en dos altres grans blocs: els components i  les activitats de la llengua. Els components engloben la pronúncia, el lèxic, la gramàtica i la cultura i la competència sociolingüística. El segon, les quatre habilitats: la comprensió lectora, la comprensió oral, l’expressió oral i l’expressió escrita.

Tot i que pugui semblar una eina bàsica i per a inexperts, trobo que és interessant també per a docents amb certa experiència ja que, almenys en el meu cas, m’ha permès revisar algunes de les pràctiques que duc a terme a l’aula i descobrir noves activitats o possibilitats. A més, un dels encerts és que en cada capítol s’incentiva el lector a desenvolupar el seu portafoli docent a partir de l’elaboració d’alguna activitat o de la reflexió i de l’autoobservació de la feina a classe vinculada amb la temàtica del capítol en qüestió. D’altra banda, tot i que el llibre està pensat per a ensenyants de castellà, ofereix força enllaços i referències bibliogràfiques vàlides per al professorat de llengua en general.

Soy profesor/a. Aprender a enseñar ha estat publicat per Edelsa (Madrid, 2012). Podeu obtenir-ne més informació en la pàgina de Facebook.

Advertisements

2 responses »

  1. laoshi ha dit:

    Gràcies! Fa molt bona pinta.

    • LaMirandolina ha dit:

      Sí, la veritat és que jo estava més interessada en el segon volum, però en realitat el primer el vaig trobar més profitós.

Deixa-hi un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s