Tv3.cat

Tv3.cat

Dictar sembla que darrerament no està gaire de moda a les classes de llengua. Sovint es veu com una pràctica antiga i poc afortunada que no té gran cosa a veure amb l’enfocament comunicatiu. Tot i això, penso que tan nefast és fer-ne en excés com abolir els dictats del tot. Em semblen una eina prou vàlida per treballar aspectes fonètics i ortogràfics. A més, a molts alumnes els agrada fer-ne. Potser per tot plegat, el trimestre passat, amb un grup d’S1, vaig decidir fer un minidictat diari que servís per fer revisió ortogràfica i també per cobrir aquells cinc o deu minuts inicials en què arriben tots els alumnes.

Com que no volia que aquesta activitat m’ocupés gaire temps de classe, vaig distribuir a l’inici de curs un aforisme a cada alumne per tal que cada dia un dictés la seva frase a la resta de companys. Això implicava haver-se de preparar el brevíssim text amb la fonètica i l’entonació adequades. A més, sempre algun alumne feia el dictat a la pissarra, perquè ens servís per revisar el de tothom i fer comentaris lingüístics diversos. Res nou, doncs.

Ara que comença un nou trimestre i que torno a tenir aquests alumnes, m’han demanat si també faríem el dictat a l’inici de cada sessió. El cert és que tenia previst fer el mateix que en curs anterior però amb textos una mica més llargs, però he canviat l’activitat arran d’un parell de suggeriments que m’han fet els estudiants: un ha proposat que hi apareguessin mots que acostumem a usar amb un significat inapropiat (del tipus plànol-planell) i una altra ha suggerit que els fragments dictats cada dia podrien anar constituint una història. Com que les dues idees  m’han semblat interessants, les he unit totes dues i els he proposat de fer el que he anomenat el dictat incògnita (potser algú ha batejat aquest tipus d’activitat amb un altre nom i ho ignoro).

Cada dia un alumne haurà preparat un fragment d’entre 30-40 mots per dictar al grup classe. El text que prepari ha de complir 3 condicions:

a) ha de contenir el mot “conflictiu” que li hagi tocat;

b) ha de contenir alguna grafia concreta determinada prèviament;

c) ha de ser la continuació dels fragments anteriors dictats.

Per distribuir tota aquesta informació, he repartit a l’atzar un paperet amb el mot, la grafia i la data per a la qual s’han d’inventar el text per dictar. A més, l’alumne ha de ser responsable d’escriure’l correctament, ja que serà ell qui dirà si és correcta o no la versió del company a la pissarra.

El primer fragment per dictar ha anat a càrrec meu, i ha començat així:

“Era una nit plujosa i càlida. Al castell enrunat i tètric només se sentia el degoteig parsimoniós de l’exterior. La noia que s’hi havia refugiat era a la vora del foc i no s’imaginava res del que li estava a punt de passar.”

De moment, semblen força engrescats amb la proposta, i jo també! Crec que els fa agafar una responsabilitat i un compromís amb la resta del grup i això d’haver d’anar construint una història els motiva. Haurem d’esperar al final del trimestre per saber si ha funcionat. 

Anuncis

9 responses »

  1. laoshi ha dit:

    M’agrada molt! No descartis que el provi, i ja te n’explicaré el què, és clar. Estic d’acord amb tu: els dictats tenen la seva funció, especialment útil per als alumnes catalanoparlants, que necessiten concentrar-se en la forma.

    Gràcies!

    • LaMirandolina ha dit:

      De moment, la cosa funciona força bé. Tots els alumnes esperen què dictarà el company i com acabarà la història…

      • laoshi ha dit:

        Ja ho tenim! Dimecres ho vaig proposar a un grup i dilluns començarem. No els he donat paraula trampa, simplement cadascú dictarà 30 paraules seguint la història. De seguida es van anar fent el calendari ells sols, sembla que els va agradar la idea! Te’n mantindré informada.

      • LaMirandolina ha dit:

        Que bé! Fantàstic! M’agradarà saber com acaba.

  2. Dona_Invisible ha dit:

    Precisament l’altre dia els meus alumnes em deien que volien dictats a classe. Recullo la teva idea i intentaré posar-la en pràctica, tot i que potser amb dos alumnes s’acabi convertint en massa feina. A veure què tal.

    • LaMirandolina ha dit:

      Ei! Se m’acudeix que, tal vegada amb dos alumnes, potser en lloc d’escriure una història conjunta es podria intentar dictar missatges de mòbil que l’un respongués a l’altre, o comentaris que es podrien escriure en una xarxa social a partir d’una foto determinada.

  3. laoshi ha dit:

    Amb un grup de nivell B2 estem fent aquesta activitat. No hi ha paraules trampa, però (simplement perquè no ho vaig plantejar, però em sembla que incloure-la milloraria el dictat i aportaria un petit element lúdic a la preparació del text). Vaig deixar que algú comencés la història, i resulta que ja fa setmanes que estan construint el relat del grup. M’agrada que realment cadascú es responsabilitza que el seu fragment sigui ben correcte; molt poques vegades ha calgut corregir el text original. A més, hi ha un moviment de respecte i atenció al dictat, suposo que perquè tothom sap que hi haurà de passar.

    Ja t’explicaré com ha acabat!

    • LaMirandolina ha dit:

      Que bé! M’alegro que sigui una activitat tan engrescadora. Certament, en el grup en què ho duc a la pràctica també estan molt animats i expectants. En algun cas, però, hem hagut de corregir aspectes de puntuació o qüestions ortogràfiques o fonètiques no ben resoltes. Però trobo que és molt positiu i que fa sorgir diversos aspectes per comentar. Gràcies per explicar l’experiència!

Deixa-hi un comentari

