Després del període estival (que s’ha allargat una mica més en el cas de les publicacions en aquest blog), reprenc l’hàbit més o menys regular de parlar d’algun aspecte relacionat amb l’ensenyament de llengües a persones adultes. En aquests dies abans de començar les classes, aprofito per analitzar els materials editorials amb els quals hauré de treballar i veure quins en són els punts forts i els dèbils. Després de remenar-ne tres o quatre, m’he adonat de la poca importància que donen a treballar els aspectes de puntuació. La majoria inclouen un apartat amb les explicacions teòriques de l’ús de cada signe i alguns exercicis (que, a parer meu, són més aviat escassos).

photo credit: Speedboat via photopin cc

photo credit: Speedboat via photopin cc

Per experiència sé que els alumnes acostumen a tenir dificultats especialment en els usos de la coma i el punt. Si penso en com vaig aprendre a puntuar, diria que ho vaig fer durant la meva etapa d’educació obligatòria, llegint i escrivint. Segurament per això penso que els meus alumnes “haurien de venir puntuats de casa”. A més, quan aprenia altres llengües com el francès o l’anglès no recordo haver treballat la puntuació com un aspecte propi del programa.

En els darrers cursos he fet dictats sense dictar-ne la puntuació, he fet revisar la puntuació de textos o frases de companys en petits grups, hem discutit diverses opcions de puntuació d’acord amb el significat, he intentat treballar la llargada del paràgraf… Tot i així crec que no me n’he sortit prou bé. Per això, i com que és un aspecte que m’agradaria poder millorar enguany, recorro a vosaltres perquè, si voleu, expliqueu què feu per treballar la puntuació: hi dediqueu una part de cada sessió? La treballeu individualment o en grups? Useu algun material específic? Abordeu la puntuació de textos o treballeu amb frases? Quins resultats obteniu?

Anuncis

2 responses »

  1. Palmira ha dit:

    Jo treballo la puntuació a partir dels textos que han escrit els alumnes. Faig un recull de frases mal construïdes i, en grups, han d’arreglar-les.
    Com a material específic, se m’acut el clàssic ‘Lliguem mots!’ de Jaume Macià (Ed. Teide).
    A veure si hi ha més propostes:)

    • LaMirandolina ha dit:

      Sí, aquesta és una estratègia a la qual he recorregut en més d’una ocasió. Avantatges? Treballes amb la feina real de l’alumnat. Inconvenients? 1. Si no tens pantalla projectora, has de fer fotocòpies o bé escriure les frases a la pissarra (amb el temps que això comporta). 2. De vegades cal tenir tot el text i no només un fragment en qüestió.
      Gràcies per l’aportació, Palmira. Faré un cop d’ull més a fons al Lliguem mots.

Deixa-hi un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s