Quan falta menys d’una setmana per iniciar les classes, és el moment d’acabar-me de preparar els cursos i també d’acabar de matricular els alumnes interessats en aprendre català o millorar-ne el nivell. Els futurs alumnes tenen uns perfils, uns objectius i unes motivacions força diverses, però aquest any m’he topat amb uns quants casos de persones que, quan els demanes quin és el seu nivell de català, per a què l’usen, etc. et responen dient que l’entenen però que no el parlen. Són persones capaces de mirar la televisió o llegir el diari en català però que, en canvi, són incapaces de poder mantenir-hi una conversa bàsica. Una situació estranya, tot i que força habitual, no?

És cert que, en general, quan s’aprèn una llengua les habilitats passives (comprendre oralment i per escrit) és dominen més ràpidament i millor que no pas les habilitats actives (produir oralment i per escrit) i això em sembla normal. Si penso en la meva experiència com a aprenent de llengües, no hi ha dubte que aquest és el meu cas. Però en el cas dels alumnes a què em refereixo, la descompensació entre comprendre i produir és de 1 a 0. 

Considerant el nivell d’expressió oral, aquests alumnes es matriculen en els nivells bàsics, però tinc la sensació que molts acabaran abandonant perquè estaran compartint aula amb alumnes que parteixen de zero, tant en les habilitats receptives com en les productives, i sentiran que no aprofiten una part del curs. Tenir aquest tipus d’hetereogeneïtat a classe ho veig més aviat com un inconvenient i sempre m’ha costat de gestionar-la. Què en penseu vosaltres? Com es pot treballar amb aquests dos tipus d’alumnat en un mateix grup classe? Teniu alguna recepta? Qualsevol idea o comentari és benvingut. 

Advertisements

4 responses »

  1. Sònia ha dit:

    Si ho entenc bé, aquests dos grups d’alumnes tenen en comú que la capacitat de producció en la llengua que aprenen és 0, i es diferencien perquè uns dominen les habilitats passives i els altres no. Crec que en aquests casos és útil focalitzar l’aprenentatge en activitats que desenvolupin les habilitats actives, ja que així cap dels dos grups sentirà que perd el temps i, al mateix temps, com més es llencin a parlar, més habilitats passives guanyaran. En els nivells més bàsics, les tasques dirigides hi ajuden molt, tot i que, com tu dius, aquesta heterogeneïtat és complicada de gestionar a l’aula. Ànims i bon començament de curs!

  2. LaMirandolina ha dit:

    Sònia, no és pas que en un grup classe hi hagi un grup d’alumnes d’un tipus i un altre grup de l’altre. De vegades, només hi ha un o dos alumnes amb domini de les habilitats receptives. Tens raó, però, que potser es pot equilibrar una mica la diferència afavorint activitats de producció. Procuraré insistir-hi i a veure com va. Gràcies pel suggeriment!

  3. Dona Invisible ha dit:

    Entenc perfectament aquestes persones que diuen “l’entenc, però no el parlo”. Abans potser m’hauria semblat més estrany, però durant un temps en què aprenia de manera molt intensiva l’alemany, vaig començar a sentir-me així amb l’anglès. Hi va haver un moment que no podia articular paraula en anglès i en canvi entenia perfectament el que m’estaven dient. Una situació molt estranya que no havia viscut mai. Per sort, ara he tornat a recuperar les meves habilitats actives amb l’anglès.
    Jo crec que el suggeriment que et fa la Sònia és del tot encertat. He après que a classe és millor donar més importància a l’expressió oral que a les altres habilitats, perquè aquestes altres les poden treballar més a casa. En canvi, l’expressió oral és a classe on podran treballar-la si no tenen opcions de parlar en català a la vida real, és clar. També es podria fomentar el treball col·laboratiu entre aquestes dues modalitats d’alumnes (si n’hi ha només un o dos, doncs aquests fer-los treballar amb persones que sí que entenen el català).
    En tot cas, sé que els grups heterogenis no són fàcils i més en aquests nivells en què alguns són principants absoluts i d’altres, no.
    Ànims i ja ens aniràs explicant com surt!!!

    • LaMirandolina ha dit:

      Dona Invisible, demà comencen les classes i podré comprovar a veure quin alumnat hi ha. Si hi ha desequilibris importants, segurament hauré d’optar per dur a la pràctica estratègies com les que comentes.

Deixa-hi un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s